گالریها
ساختار عمومی گالریها : فضای نمایشگاه بخش مهمی در این مجموعه به شمار میرود که خصوصیات آن بر مجموعه تاثیر میگذارد. تجربه فرد از فضای سه بعدی نمایشگاه نتیجه یک ادراک سریع است. این ادراک در محیطی با ساختار روشن، آسانتر و با خستگی کمتر به دست میآید تا در فضائی که ترکیب ضعیف و ناخوانایی دارد. نمایشگاه نوع خاصی از فضا است که در آن علاوه بر رابطه انسان – فضا یک رابطه پیچیده بین فضا و شیء وجود دارد. در قسمتهایی از نمایشگاه که دارای مجموعههای نمایشی ثابت است. معماری را می توان تا حد امکان با اشیاء تطبیق داد ولی در قسمتهای قابل انعطاف، این امر فقط از طریق تزئینات و تمهیدات فراوان عملی است.
ترتیب قرارگیری اشیاء : ترتیب اشیاء نمایشی به بازدیدکنندگان و خصوصیات اشیاء نمایش بستگی دارد.
رابطه بازدیدکننده و شیء نمایشی به شرح زیر است:
1- هر چه نسبت بازدیدکنندگان به اشیاء نمایشی کمتر باشد. امکان تمرکز و اینکه هر بازدیدکننده بتواند آزادانه با شی نمایشی ارتباط برقرار کند، بیشتر میشود.
2- در یک بازدید گروهی تماس نزدیک با شیء نمایشی بدون ایجاد زحمت برای سایر اعضا گروه ممکن نیست. بازدیدکنندگان باید به ترتیبی گرداگرد شیء نمایشی قرار بگیرند که همگی فاصلهشان تا آن مساوی باشد.
نورپردازی گالریها : الف) نورپردازی طبیعی (نور روز): به دلایل اقتصادی، فیزیولوژیکی و تنوع، این نوع نورپردازی هنوز بهترین وسیله روشنایی است و اگر مسائل حفاظتی اشیاء اجازه دهد ارجحیت، نور روز است. جهت نور ممکن است از بالا (عمودی) یا از پهلو (افقی) باشد. مدتهاست که ارزش نورپردازی از بالا در طراحی موزههای استفاده میشود که امتیازات آن عبارتند از: الف- نورپردازی از بالا روشی است راحتتر و ثابتتر در نورپردازی و کمتر در معرض موانع جنبی در داخل و خارج از بنا مانند ساختمانهای دیگر و درختان قرار میگیرد.ب- نوری که از بالا به تصاویر یا سایر اشیاء به نمایش گذارده میتابد، قابل تنظیم است و تامین نور کافی و یکنواخت آن دیدی بسیار مناسب با حداقل بازتاب یا انحراف به وجود میآورد. ج- امکان به نمایش گذاشتن اشیاء بیشتری را در فضای نمایشگاه امکانپذیر میسازد. د- با توجه به حذف پنجرهها و کاهش راههای ارتباطی، فضای نمایشگاه از امنیت بیشتری برخوردار شده و تمهیدات امنیتی نیز کاهش مییابد.
ب) نورپردازی جانبی )افقی( : اینگونه نورپردازی از طریق پنجرهها و نورگیرهای معمولی به اشکال و ابعاد مختلف و در مکانهای مناسب در دیوارها انجام میشود. پنجرهها و نورگیرها معمولا یا در ارتفاعی که بازدیدکننده قادر به دیدن محوطه بیرون باشد و یا در ارتفاعی بالاتر نصب میشود. دیوارهایی که پنجرهها با ارتفاع معمولی بر روی آنها نصب شده، غالبا بدون استفاده هستند و علاوه بر آن اشیاء نمایشی که بر روی دیوار مقابل این پنجرهها نصب شدهاند نیز به خاطر وجود نور از مقابل دارای انعکاس هستند که مانع دید کامل و روشن میگردد. با این وجود، اینگونه پنجرهها برای اشیایی که روی دیگر دیوارها و در زاویهای درست نسبت به منبع نور قرار دارند، نور مناسب و دلپذیر به وجود میآورند.
ج) نورپردازی مصنوعی : ملاحظات تکنیکی و مشکلات نگهداری مربوط به استفاده از نور مصنوعی از جمله عوامل موثر بر کاهش کاربرد نور مصنوعی در فضاهای نمایشگاهی بوده است. نور مصنوعی از منابع نقطهای یا خطی تأمین میگردد و از این رو چون سطوح تعدیل کننده شدت آن با نور فضا قابل مقایسه نیست، لذا دستیابی به شرایط مشابه نور روز نیز تا میزان محدودی امکانپذیر است.
حرکت و دسترسی گالریها : حرکت و دسترسی قسمتی از امر ارائه و نمایش اشیاء و عامل مهمی در سازماندهی فضائی نمایشگاه است. زیرا بطور نظری هیچ فضائی در منطقه نمایش اشیاء منحصرا به رفت و آمد اختصاص نداشته و هیچ راهرو یا راهپلهای نباید حرکت سیال در این منطقه را محدود کند. دستیابی به این شرایط با اجتناب از مسائل روز امکانپذیر است. الف- اجتناب از محدودیتهای با وقفه ب- اجتناب از اختلاف سطوح زیا
تنظیم شرایط محیطی : رطوبت، دما و نور باعث فرسایش اشیاء میگردند، دمای 15 درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی 60% برای اکثر نمایشگاههای مناسب میباشد. رطوبت نسبی نباید کم و زیاد گردد و این مساله با اشیاء نمایشی ارتباط مستقیم دارد ولی در کل رطوبت نسبی 50% تا 65% توصیه میگردد.
تهویه مطبوع : پیشرفتهای فنی در امر خلق یک محیط مصنوعی، اکنون به مرحلهای رسیده است که امکان تامین مصنوعی شرایط جوی را به طور کامل فراهم ساخته است. در این شرایط ثبات، انعطافپذیری و نظم را میتوان در چهارجوب فضایی نمایشگاه تأمین نمود. از جمله دیوارهای خارجی میتوانند کاملا بسته بوده و به خوبی عایق شوند و در صورت وجود اشعههای نامطلوب نور، میتوان آنها را دقیقتر از نور روز بررسی و درمان کرد.
آکوستیک : کنترل و طراحی آکوستیک باید هماهنگ با سایر جنبههای طراحی ساختمان نمایشگاه انجام شود. برای به حداقل رساندن نوفهای که ناشی از نواحی و وسایل پر سروصدا و شلوغ است، موقعیت ساختمان را باید در محلی ساکت و آرام پیشبینی نمود. در صورتی که یک منبع نوفه جهتدار در نزدیکی ساختمان قرار گرفته باشد، میتوان از عملکردهای مقاومتر به عنوان مانع استفاده کرد و عملکردها حساستر را در فاصله بیشتری از منبع نوفه قرار داد. هماهنگی اصول آکوستیکی با خصوصیات معماری از یکسو مربوط به سبک معماری و سازماندهی فضایی آن میباشد و از سوی دیگر نیازمند توجه به خصوصیات مربوط به طراحی فنی ساختمان نمایشگاه قرار میگیرد.
حریق : مقابله با حریق شامل مسئولیت حفظ متعلقات و حفاظت از بازدیدکنندگان میباشد. بدیهی است نخستین اقدامات مقابله با آتش باید با شناخت محل، خصوصیات مصالح ساختمانی، مراقبتهای لازم در بناهای مجاور، انتخاب مصالح ساختمان مقاوم و پیشگیری لازم انجام پذیرد. بهتر است از به کار بردن هر گونه ماده قابل اشتعال به منظور تزئین و پوشاندن دیوارها خودداری شود. دقت بسیار باید به کار برد تا از اتصالات برق در سیستمهای الکتریکی خودداری شود